Hovoriace knihy sa pomaly stávajú súčasťou každej detskej knižnice. Rodičia, ktorí si ich čítanie ešte nevyskúšali majú veľa otázok o tom, čo všetko môžu takéto knihy dieťaťu ponúknuť, čo ho môžu naučiť a veľakrát – či a ako mu pomôžu rozprávať.
Nedávno som sa dostala ku Geniuso hovoriacim knihám. Vedeli ste, že sú čisto slovenským produktom? Autori, ilustrátori, divadelní umelci, tlač. Všetky tituly sú vytvorené a vytlačené na Slovensku. Veľké plus!
Knihy sú určené deťom v dvoch hlavných vekových kategóriách: 3+ a 6+. S Vilkom sme testovali MAXI balíček pre najmenších, ktorý obsahuje pero a 7 najpredávanejších hovoriacich kníh.
Vzhľadom na veľké množstvo zvukových nahrávok a k tomu, že som si mohla testovať knihy dopodrobna len keď Vilko spal (inak ma k nim nepustil), testovanie nám trvalo o čosi dlhšie 😊
Priamo na ich webe nájdete (o.i.) veľké množstvo recenzií (od rodičov aj od rôznych odborníkov) a videoukážok z kníh. Ja vám pridám svoj pohľad na knihy, ktoré sme dostali k dispozícii (Mia v meste, Mia na farme, Húseničky, Rozprávačky Vianoc s Mirom Jarošom, TADA – Zvieratá, Farby a tvary, Čísla).
Ukážka z knihy Rozprávočky Vianoc s Mirom Jarošom:
j
AKO TO FUNGUJE
Knihy sú plné ilustrácií, niektoré sú s textom a niektoré bez (tieto „naše“ boli najmä bez písaného slova). Zvuky a hlasy sa rozozvučia priložením pera na obrázok/ikonu/text a to vďaka neviditeľnej potlači, ktorá interaguje s hovoriacim perom.
VÝHODY GENIUSO HOVORIACICH KNÍH
- Knihy rastú spolu s dieťaťom – vďaka veľkému množstvu zvukových nahrávok je vždy niečo nové, čo možno objavovať a aj rôzna náročnosť úloh „rastie“ spolu s čitateľom. A samozrejme – knihy sa dajú priebežne dokupovať.
- Ozvučenie knihy hlasmi znamená poskytnutie správneho rečového vzoru. Nielen čo sa týka výslovnosti, ale aj tvorby viet, použitia slov či intonácie.
- Kniha rozvíja pasívnu slovnú zásobu (porozumenie) a podporuje dieťa aj k rozprávaniu (k použitiu slov – k aktivácii slovnej zásoby). Ponúka nové podnety na upevnenie slov v rôznych kontextoch.
- Priložením pera na predmety/zvieratá/osoby má dieťa možnosť počuť, čo možno v rôznych situáciách povedať, čím sa rozvíjajú o.i. aj jeho sociálne schopnosti.
- Podporuje sluchovú pamäť – knihy sa zameriavajú na zvuky, slová, vety, ale aj celé pesničky a príbehy.
- Pesničky a riekanky, ktoré sa v knihách objavujú, podporujú vnímanie rytmu (vedeli ste, že práve preto sa dieťa prirodzene o pesničky, riekanky i básničky zaujíma?).
- Úlohy povzbudzujú dieťa k aktivite – k počúvaniu s porozumením. Pri úlohách si následnou reakciou (priložením pera na niečo konkrétne) overia správnosť odpovede. To tiež podporuje dieťa v samostatnosti.
- Predlžujú pozornosť dieťaťa – vďaka rôznym zvukovým podnetom sa dieťa pri čítaní dlhšie sústredí.
- Séria TADA je zameraná na 7 základných tém (Tvary a farby, Zvieratá, Čísla, Domov a rodina, Jedlo, Ľudské telo, Ročné obdobia) a je viacjazyčná – nahrávky si možno vypočuť až v 7 rôznych jazykoch (slovenský, anglický, nemecký, francúzsky, španielsky, maďarský, ruský). Vzhľadom k tomu dokážu zabaviť trojročné dieťa i jeho súrodenca na prvom stupni ZŠ.
- Geniuso majú v ponuke viacero kníh, ktorými sa benefity hovoriacich kníh naďalej rozširujú.
Prečítajte si na ich webe aj konkrétne tipy od logopedičky PhDr. Dany Buntovej, PhD. ako s knihou rozvíjať reč.
Ukážka z knihy TADA Čísla:
Ukážka z TADA zvieratá:
TESTOVANIE S VILKOM
Najväčší úspech majú jednoznačne pesničky, ktoré si v knihách Vilko (2 roky 4 mesiace) cielene vyhľadáva (najviac „fičia“ vianočné s Mirom Jarošom – nevadí, že máme najteplešie dni roka :-). Vo všeobecnosti sa mu páči prikladať pero na obrázky a počúvať, veľa z fráz spontánne zopakuje. Niektoré frázy sa dokonca „udomácnili“ aj v bežnej reči.
Bavia ho tiež (jednoduché – jemu primerané) úlohy a hádanky – spätná väzba z pera je pre neho zaujímavou motiváciou.
Knihy majú mäkké strany, čo je praktické z viacerých dôvodov – šetria miesto a sú vhodné napríklad aj na cestovanie. Vilkovi to pri čítaní nespôsobuje žiadne ťažkosti.
REČ(NÍCI) A HOVORIACE KNIHY
Bežný odporúčaný vek je 3+. Z môjho uhla pohľadu sú vhodné pre deti od dvoch/troch rokov, resp. odvtedy ako sa dieťa dokáže vyjadriť dlhšími vetami až súvetiami. Keďže knihy „rozprávajú“ prevažne vo vetách, z jazykového hľadiska sú vhodné pre deti, ktoré už dokážu (slovne) vyjadriť svoje základné potreby, žiadosti i emócie. Mnohé zábavné hlášky vyžadujú určitú úroveň porozumenia (v zmysle preneseného významu), čo tiež závisí od aktuálnych jazykových schopností.
Samozrejme, knihy možno čítať aj s menšími čitateľmi (menej skúsenými rečníkmi), pričom „hlasy“ knihy nahradíme my. Vtedy je ideálne čítať a zmerať sa na gestá, zvuky, slová či jednoduché vety. So zvukmi vie napríklad pomôcť pero spolu s knihou TADA Zvieratá.
Je potrebné zdôrazniť, že ak chceme, aby kniha reč dieťa naplno podporila, mali by sme byť pri čítaní prítomní aj my, rodičia (platí – čím menšie dieťa, tým viac potrebuje priamej interakcie s nami). Dokážeme tak rečovo nadviazať na to, čo rozpráva kniha a ponúknuť ešte viac podnetov na rozvíjanie jazykových schopností (tému rozviť a/alebo prepojiť s našou reálnou skúsenosťou, reálnym zážitkom).
Knihy sú skvelým doplnkom a spestrením ku klasickým knihám.
Ukážka z MIA v meste: