Niektorí rodičia odkladajú návštevu logopéda z viacerých dôvodov. Napríklad ak dieťa nerozpráva pred cudzími ľuďmi, je hanblivejšie, dlho mu trvá, kým sa „oťuká“, neobsedí dlhšie ako pár sekúnd a nespolupracuje.

Nepochybne sú to možné „prekážky“, ktoré bránia kvalitnejšie vyšetriť jazykové schopnosti (vzhľadom na obmedzenie priamej práce logopéd – dieťa) a predlžujú čas samotnej diagnostiky.

Dobrou správou však je, že si vie logopéd pomôcť aj inými spôsobmi. Akými?

  • vzdiali sa a nechá priestor hre rodiča a dieťaťa, ktorú sleduje, neskôr sa skúsi pripojiť
  • zistí detailné informácie od rodičov a učiteľov formou rozhovoru, dotazníkov
  • analyzuje videá z domáceho prostredia, pri starších deťoch aj školské zošity
  • sleduje ako dieťa reaguje, či už so slovami alebo bez (napr. aj akou formou dieťa „odmieta“ spoluprácu, prítomnosť logopéda a pod.)
  • vyšetrenie rozdelí do viacerých stretnutí, aby malo dieťa možnosť spoznať priestor, logopéda a dostať toľko času, koľko je vzhľadom na možnosti všetkých zúčastnených akceptovateľné


Aj dieťa, ktoré ešte nerozpráva, je „VYŠETRITEĽNÉ“. Vtedy sa logopéd zameriava na jazykové schopnosti, ktoré sú vývinovo pred nástupom hovorenej reči.

Ak vás ešte stále trápia pochybnosti o tom, či vaše dieťa zvládne logopedické vyšetrenie, odhoďte starosti a nechajte túto „zodpovednosť“ na logopédovi. Možno budú s vaším drobcom nakoniec skvelí parťáci 🙂